Slussen

TRAFIKKARUSELLEN SLUSSEN ETT FUNKISMONUMENT

 

Slussen är idag ett slitet och söndervittrat monument som i grunden är bra, rent av genialt, säger representant från Världsarvskonventionen.

Själva platsen är en vattensluss som förbinder Mälaren med Saltsjön, beläget mellan Gamla stan och Södermalm i Stockholm.

Här kan man tala om världsklass i estetiska värden.

Vi ser Stockholm med sin historia som sjöstad, genom de fria vyerna och platsens stora öppna vidd med sitt panorama över vatten och Stockholms malmar.

Med tiden har namnet främst kommit att beteckna trafikkarusellen på platsen och den intilliggande Slussplan, delar av Centralbron, Hornsgatan, Götgatan, Peder Myndes Backe och Katarinavägen, ett område på ca 41 000 kvadratmeter.

Trafikkarusellen är ett funkismonument som invigdes 1935 efter en längre period av ”Slussen eländet”, dvs den gamla bron mellan Gamla Stan och Södermalm höll inte för den tilltagande trafiken och spårvagnen fick vända i Gamla Stan vid Karl XIV Johans torg och passagerarna ta sig till fots över bron.

Invigningen av Slussen samlade 15 000 människor. Innan invigningsceremonierna fick kungen och hans svit provåka i trafikmaskinen. Dåvarande borgarråd Yngve Larsson inledde med att påminna om Slussens betydelse. Han kallade Slussen ”helig mark för stockholmaren”.

Inte så konstigt med tanke på att det var just läget som gjorde att huvudstaden genom sin handel med sjötrafik växte fram just här.

1935 hade bilismen vuxit så att det blivit en ständig ”flaskhals” vid Slussen. Ingenjören Gösta Lundborg hade varit USA och studerade trafikkaruseller och i samarbete med arkitekten Tage William-Olsson ritades Slussen som blev den första trafikkarusellen i världen som byggdes mitt i en stad.

Trafikkarusell tog hand om den stora nivåskillnaden mellan Söder Mälarstrand, Hornsgatans mynning och Katarinavägen genom sina olika höjdnivåer i sin geniala fyrklöverskonstruktion.

Funktionellt och vackert på samma gång.

Vid invigningen 1935 hyllades Slussen från många olika håll i världen, bl.a. från Le Corbusier som skrev, ” Ni, Ni I Stockholm, har gjort den moderna tidens första stora verk, trafikknuten Slussen.”

Modernismen hade gjort sin entre´ i Stockholms skyline. Slussen och Stadsbiblioteket som ritades av Gunnar Asplund blev de första funkisbyggnaderna i Stockholm.

På landsbygden blev trafikkarusellen Slussen symbol för modernismens framfart, Stockholm hade fått en trafikkarusell som det var ”nästan omöjligt att inte fastna eller köra fel i”.

Nu ska Slussen byggas om men protesterna är många.

Samfundet S:t Erik för att nämna någon. Representanter för Världsarvskonventionen och Icomos säger: ”Med en restaurerad Slussenanläggning får Stockholm (behålla) ett funktionalistiskt monument, som är ett karaktäristiskt inslag i Stockholmarnas vardagsliv och ett besöksmål av hög internationell klass.”

Det har alla möjligheter att bli just den välfungerande trafikplats, den mötesplats och sammanbindande länk som planeringen eftersträvar!

Här kan man verkligen tala om världsklass!

Annonser
Lämna en kommentar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.

%d bloggare gillar detta: