Tunnelbanan i Stockholm

Stockholms tunnelbana

Historik

Den 30 sep 1933 sattes den första tunneln i trafik med spårvagnar under Södermalm. De tre första stationerna som byggdes var Slussen, Medborgarplatsen och Skanstull. Idag består tunnelbanan av ett ca 10 mil långt tunnelbanesystem. Det är den 25:e längsta i världen. Den har 100 stationer. Sedan 2 november 2009 drivs trafiken av MTR men ägs av SL.

Den gröna och röda linjen hade ursprungligen spårvagnar på vissa sträckor, som senare har ersatts av tunnelbanetåg. Dessa är

Tranebergsbron, invigd 1934

Den 1 okt 1950 konverterades den första spårvägen Slussen-Hökarängen till tunnelbanetrafik. Nästa spårväg som omställdes var den mot Stureby. I och med det att nätet byggdes ut byggde man långa sträckor ovan mark utanför innerstaden, medan de sträckor som skulle byggas i innerstaden visade sig bli bitvis komplicerad. Speciellt den linje som sträcker sig mellan Hötorget och Slussen visade sig vara en teknisk utmaning. På denna korta sträcka gällde det att övervinna tre hinder: Brunkebergsåsen, tunnel under Norrström och bro över Söderström. Man försökte även undvika störande ljudöverföring från tunnelbanan. Arbetet var inte heller utan missöden. Luciadagen den 13 december 1952 sprängdes en huvudsalva som fick hela fångdammen att rasa och arbetsplatsen vattenfylldes.[14] Ett halvårs arbete gick till spillo men inga människor kom till skada. Detta berodde på den lyckliga omständigheten att man då firade Lucia.

1965 tog Generalplaneberedningens tunnelbanekommitté i Stockholm fram en ny plan för hur tunnelbanenätet skulle se. Bara delar av denna plan realiserades. Resultatet blev det linjenät vi har idag, med blåa, gröna och röda linjen.

Tvärbanan, historik

Tvärbanan är en ca 11 km lång spårväg som binder samman Stockholms pendeltågs– och tunnelbanenät på tvären, därav namnet. Den går i en halvcirkel söder och väster om centrala Stockholm, från Hammarby sjöstad till Alvik i Bromma via bland annat Gullmarsplan, Årsta, Liljeholmen, Gröndal och Stora Essingen. Banan trafikeras av spårvagnar på linje 22, som sedan 2011 körs av Veolia Transport.

Arbetet med tvärbanan påbörjades 1996 och är en del av Dennispaketet. Den öppnades för trafik i januari 2000 mellan Gullmarsplan och Liljeholmen. Senare samma år förlängdes trafiken till Alvik. År 2002, tidigare än planerat, öppnades en andra förlängning mellan Gullmarsplan och Sickla Udde.

Då pendeltågsstationen Årstaberg öppnades den 9 januari2006 gavs en möjlighet att byta mellan spårvagn och pendeltåg. Möjlighet att byta till tunnelbanan finns i Gullmarsplan, Globen, Liljeholmen samt Alvik.

Tunnelbanan, framtidsprojekt

Man räknar med att Stockhoms befolkning kommer att växa med 500 000 invånare fram till 2030. De kommuner som växer snabbast brukade vara de i nordost, men enligt de senaste prognoserna är dessa nu Stockholm, Solna, Sundbyberg och sydvästra delen av länet.

Tvärbanan

Tvärbanan går i dagens läge mellan Alvik och Sickla Udde i Hammarby Sjöstad, via bl a Liljeholmen och Gullmarsplan. SL planerar att bygga ut tvärbanan i flera olika grenar. Den första är Solnagrenen, som skall gå mellan Alvik och Solna station via Ulvsunda industriområde, Sundbybergs centrum och Solna centrum. Man beräknar att kunna öppna denna gren under sommaren 2013. Det finns även en plan att förlänga tvärbanan från Solna till universitetet via Bergshamra. En annan plan är att förlänga tvärbanan från Solna till Odenplan via karolinska.

Det pågår även i skrivande stund en utredning ifall tvärbanan även ska förlängas till Nacka. Planen är annars att förlänga den till Slussen från Sickla Udde och länkas samman med Saltsjöbanan. Saltsjöbanan konverteras till spårväg. Man har tänkt bygga en ny station i anslutning till Slussen för detta. Tvärbanan ska då gå över en bro över Danvikskanalen och en nyanlaggd tunnel till Slussen.

Man beräknar även att bygga ut tvärbanan norrut från Ulvsunda via Rissne och Ursvik till Kista och vidare mot antingen Sollentuna, Helenelund eller Häggvik på Ostkustbanan. Den exakta utsräckningen är ännu inte kartlagd och det finns ännu ingen tidsplan för denna.

Spårväg – tidsplan 2020

Djurgårdslinjen byter namn till Spårväg City och skall förlängas till T Centralen och vidare till Hornsberg på Kungsholmen via Fridhemsplan samt sedan Ropsten på Lidingösidan.

Spårväg Syd byggs mellan Flemingsberg och Älvsjö via Huddinge sjukhus, Masmo, Fruängen, kungens kurva och Skärholmen.

Citybanan

Citybanan är en cirka sex kilometer lång pendeltågstunnel som byggs mellan Stockholms södra och Tomteboda – från Södermalm och Riddarfjärden samt vidare under Norrmalm.

I samband med att tunneln färdigställs får pendeltågstrafiken två nya stationer, en vid Centralen och en vid Odenplan, vilken ersätter nuvarande pendeltågsstation Karlberg. En 1,4 km lång järnvägsbro skall även byggas vid Årsta. Trafikstarten beräknas till 2017. Aktuell information om citybanan finner man här: http://www.trafikverket.se/citybanan

Kuriosa

Spökstationen Kymlinge

På 70-talet hade man tänkt att man skulle bygga ett kontorscentrum för statliga verk mellan Hallonbergen och Kista. Man började därmed att bygga en tunnelbanestation där, som sedan aldrig byggdes klart. Numera tillhör denna station Sundbyberg och är en del av Järvafältet. Den ligger i tunneln mot Kista och kommer antagligen aldrig att byggas klart. Den har namnet Kymlinge t-banestation.

På 80-talet tog man fram en prototyp till ett nytt tåg, C5, som även kallas för Silverpilen. Denna hade dörrar som när de öppnades gled utanför vagnkorgen. Tåget är tillverkat av aluminium och lackerat i silver, därav namnet. Det visade sig dock att dessa vagnar var väldigt dyra att producera och man tillverkade därför bara 8 st, som bara sattes in i högtrafik. Men legender började ändå gå om hur tåg av typen Silverpilen aldrig stannade i någon station och man döpte det därför till ‘spöktåget’ och Kymlinge kallade man för ‘spökstationen’. Förstås drar man då den slutsatsen att spöktåget måste ha stannat på spökstationen, möjligen för att bara plocka upp nattliga passagerare.

 

Lämna en kommentar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

%d bloggare gillar detta: